9 apr. 2013

109. Lav


 


10 kommentarer:

  1. Härligt underbara foton på Lav! Önskar att jag kunnat fota där vi bodde innan för där fanns stiliga Lav i orörda skogar! Men, men dina var fantastiskt fint fångade! Gillas skarpt och miljön runt dem syns!! Kram ;D

    Själv har jag fått fnatt på Orkideer nu när de så härligt blommar här så 3 till är på gång (klargul, orange å röd) som Äldsta hittat bara de nu överlever innan jag träffar henne!!! ;D Och jag missköter mina utan omplantering MEN de står i vatten hela tiden ungefär halva krukan och det är Eget vatten och inte från reningsverk som innehåller diverse medel! Någon enstaka gång får de torka och de blommar som sjutton!!! Kram ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, min orkidéer bara dör! Men jag har inga gröna fingrar direkt :D Laven är från påskhelgen, strax utanför Mariestad :) Härliga promenader i solen! KRAM :D

      Radera
    2. Jag har inga gröna fingrar heller och jag började köpa/få Orkideer när jag kom till Göteborg feb -93! Många dog och fick även enorma växter från min mamma och alla dog för vattnet var annorlunda jämfört med Stkhlm! Jag körde expertisernas råd men misslyckades! Så visst har Pysselfarmor rätt men det har aldrig fungerat men nu med ICAs hela glasytterkruka har det gått med min misshandel och det var på Äldstas Orkideee jag pröva det och det var den "svåra" Macro varianten! Men har du chans att få vatten från dina föräldrar lite då och då så testa en du kan inte mer än misslyckas igen! Min Vinterblomma fick 24 blommor i höstas på detta vis och är på gång trots busen plocka lite knoppar när han var här!!! Kram ;D

      Radera
  2. FIna foton, gillar den översta mest med karga grenar och laven i kontrast mot himlen.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina skogskort. Den vackert blåa himlen bidrar med vårkänsla!

    SvaraRadera
  4. Fina lavbilder. Jag tror att det är så vanligt med lav på tallstammar att folk inte tänker på att det är en "växt" för sig, den hör liksom till trädet.
    Vackert väder ser du också ut att ha, inte fel.

    SvaraRadera
  5. Tack alla :) Jag var inte helt klar över skillnaden mellan lav och mossa, men jag fick en liten kurs på promenaden i Mariestadstrakten i påsk! Solen sken, men det låg kvar lite snö här och var :)

    SvaraRadera
  6. Fina bilder. Här har vi också massor av olika lavsorter på träden.

    SvaraRadera
  7. Härligt! Känner skogsdoften ända hit.

    SvaraRadera
  8. Vilka super fina naturbilder! Den understa har ett jätte bra perspektiv. Ser väldigt grönt ut men sen såg jag bilden efter...

    SvaraRadera